شاهنامه پژوهی

برگزاری دو آزمون دکتری در سال قطعی شد/ شانس قبولی کنکوریها مساوی شد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح فرآیند برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری گفت: آیین نامه جدید برگزاری آزمون دکتری تا سه هفته آینده ابلاغ می شود که بر اساس این آیین نامه آزمون دکتری دو بار در سال برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعتراضات و انتقاداتی که نسبت به نوع برگزاری آزمون دکتری مطرح شد وزارت علوم تصمیم گرفت آیین نامه جدیدی را بر اساس عدالت محوری برای این آزمون تدوین کند که این آیین نامه مراحل پایانی خود را می گذراند و به زودی ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اولین مسئولی بود که در گفتگو با خبرنگار مه با تشریح جزئیاتی جدید از برگزاری آزمون سراسری دکتری در سال جدید گفت: پذیرش دانشجوی دکتری از امسال شامل یک آزمون اولیه عمومی، سوابق تحصیلی، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و مصاحبه می شود.

محمدحسین سرورالدین با تأکید بر اینکه برگزاری آزمون دکتری به صورت متمرکز در سال جاری قطعی است و به تصویب رسیده است گفت: بر اساس این طرح بخشی از آزمون شامل آزمون اولیه به سازمان سنجش مربوط می شود که شامل زبان عمومی و تخصصی و یک درس مشترک از هر رشته است. 

وی با بیان اینکه کلیات آزمون مشخص شده و جزئیات آن بعدا تعیین می شود، گفت: آزمونی که سازمان سنجش برگزار می کند به نوعی یک آزمون عمومی و جی آر ای است که احتمال برگزاری دو بار در سال آن نیز وجود دارد.
 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با برگزاری این آزمون، آزمون دیگری برای پذیرش دانشجوی دکتری برگزار نمی شود از طریق این آزمون برخی از نظر علمی فیلتر می شوند و بقیه را مجاز اعلام می کنیم تا به دانشگاههایی که انتخاب کرده اند معرفی شوند.
 
وی با اشاره به بخش دیگری از گزینش دانشجوی دکتری از طریق طرح جدید به مهر گفت: سوابق تصیلی داوطلبان نیز یک مرحله دیگر از گزینش است که براین اساس معدل کارشناسی ارشد، برخی دروس مهم، معدل کارشناسی و حتی معدل دیپلم در پذیرش دانشجوی دکتری تأثیر خواهد داشت.
 
سرورالدین افزود: بدین وسیله مراحلی که به دکتری منتهی می شود نیز جدی گرفته می شود و فعالیت های تکراری در فرایند پذیرش حذف می شود. سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد در قبولی داوطلب تأثیر دارد.
 
وی به یک مرحله دیگر در پذیرش دانشجوی دکتری در طرح جدید اشاره کرد و گفت: 30 درصد از قبولی نیز به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی داوطلب مانند داشتن مقاله، شرکت در سمینار و سایر فعالیتهای علمی اختصاص دارد.
 
رئیس سازمان سنجش آموزش گفت: در نهایت دانشگاهها به ازای هر یک نفر ظرفیتی که دارند از 3 نفر مصاحبه به عمل می آورند.

اما معاون آموزشی وزیر علوم امروز چهارشنبه جزئیات این آزمون را تشریح کرده است.

دکتر حسین نادری منش درباره این آزمون گفت: هم اکنون روش جذب دانشجوی دکتری در دانشگاههای کشور بدین شکل است که  نخست دانشجویان از طریق زبان عمومی یا تافل غربال می شوند سپس از طریق آزمون کتبی تعداد دیگری غربال می شوند نهایتاً دو سه برابر ظرفیت نهایی وارد مرحله مصاحبه می شوند که گروهها براساس انطباق موضوع وعلاقمندی استاد و دانشجو گزینش نهایی را انجام می دهند.

وی اظهار داشت: دانشجویان در سالهای اخیر در نظرخواهی هایی که صورت گرفت گله جدی داشتند که فرصت ندارند در آزمونهای مختلف دانشگاهها که عموما همزمان برگزار می شود شرکت کنند و از طراحی و استاندارد نبودن سئوالات شکایت  داشتند، همچنین برگزاری آزمونهای متعدد هزینه زیادی را برای آموزش عالی کشور درپی داشت ضمناً معمولاً افراد گله داشتند که فقط دانشجویان کارشناسی ارشد هردانشگاهی در آزمون دکترای آن دانشگاه پذیرش می شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: برای بررسی این موضوع  سال گذشته معاونین آموزشی دانشگاههای برتر دعوت شدند و مجموعه آنها اعتقاد داشتند که روش موجود نیاز به اصلاح دارد و با توجه به اینکه امروزه در دنیا معمولاً آزمونهای عمومی تافل یا جی آر ای از داوطلبان اخذ می شود و غربالگری صورت می گیرد در کشور ما هم این روش با لحاظ کردن اولویت های کشور پیشنهاد شد که نمرات متقاضیان در این آزمون تراز می شود و  افراد واجد شرایط بر طبق حد نصابی که دانشگاهها اعلام کرده اند به دانشگاهها معرفی می شوند.

ابلاغ آئین نامه جدید آزمون دکتری

وی گفت:  بعد از کار کارشناسی خوبی که در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و با مشارکت صاحبنظران صورت گرفت آیین نامه برگزاری آزمون دکترا به روش نیمه متمرکز تهیه شد که بزودی پس از تایید شورای گسترش آموزش عالی و تصویب وزیر علوم ابلاغ می شود.

تشریح روش جدید آزمون دکتری

وی در تشریح روش جدید آزمون دکترا گفت: این روش ماهیتاً نیمه متمرکز است بطوری که ابتدا داوطلبان براساس زبان خارجه یا درس تخصصی عام توسط سازمان سنجش ارزیابی می شوند. سپس چندبرابر ظرفیت نهایی پذیرش براساس علاقمندی دانشجویان به دانشگاهها معرفی می شوند و دانشگاهها براساس مصاحبه و انطباق موضوع و توانایی دانشجویان را انتخاب می کنند.

مزیت های آزمون جدید دکتری

نادری منش دربیان مزیتهای روش جدید برگزاری آزمون دکترا گفت: ایجاد آرامش خاطر بیشتر برای متقاضیان، استاندارد و یکسان بودن سوالات، ایجاد شانس مساوی برای دانشجویان نقاط مختلف کشور، امکان برگزاری دوبار در سال و صرفه جویی در هزینه و نیرویی انسانی از جمله مزایایی این روش هستند.

وی در خصوص توسعه آموزش عالی  کشور گفت: براساس سند چشم اندازبیست ساله، نقشه جامع علمی کشور و برنامه 5 ساله توسعه باید تا پایان سال 1404 از میان افراد در سن تحصیل دانشگاهی 60 درصد افراد وارد دانشگاه شوند که تا پایان برنامه چهارم این پوشش به 30 درصد رسید و در سه برنامه 5 ساله باید به پوشش 60 درصد برسیم که 10درصد آن ظرفیت تحصیلا ت تکمیلی است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در دنیا دو درصد دانشجویان در مقطع دکترا هستند، گفت: در کشور ما یک درصد جمعیت دانشجویی در مقطع دکترا هستند که با توسعه مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای برتر، برگزاری دوره های مشترک با دانشگاههای خارج و استفاده از توان متخصصین ایرانی خارج از کشور ظرفیت این مقطع را افزایش خواهیم داد.

برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری باید به تأیید مجلس برسد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تغییرات آزمون دکتری به مهر گفت: آیین نامه جدید آزمون دکتری پس از تدوین توسط وزارت علوم به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه می شود تا ما نیز نظرات خود را ارائه دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر.


+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و پنجم مهر 1389ساعت 15:5  توسط آرش بهرامی کیا  | 

درآمدی براهریمن شناسی ایرانی

درآمدی بر

 

اهریمن شناسی ایرانی


 منتشر شد:



آرش اکبری مفاخر

 

 

 

 

تهران

 

انتشارات ترفند

 

شهریور ۱۳۸۹

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم مهر 1389ساعت 20:10  توسط آرش بهرامی کیا  | 

پنج پژوهش برتر شعرمعاصر

داشتم وبگردی می کردم که چشمم افتاد به مطلب جالبی در وبلاگ خطی ز دلتنگی  که به نظرم اومد اینو با رعایت امانت خوبه تو وبلاگ بذارم که برای علاقمندان  پژوهش در ادبیات معاصر مفیده .

یکی از مشکلات  اساسی پژوهشگران حوزه‌ی ادبیات معاصر عموما کمبود منابع دست اول وپژوهش های دقیق و عالمانه در این حوزه است .شاید یکی از دلایل این امر همزمانی ادبیات معاصر با ما وعدم تثبیت سبک ها و جریانات شعری وبه تعبیر قیصرامین پور «بازبودن پرونده‌ی سبک ها و جریان های ادبی » باشد .اما مهم تر از همه بحران نقد ادبی و فقدان نظریه  وروش در  تحلیل آثارباعث این رکود و سکوت است. چندی است محققان و پژوهشگران دانشگاهی وغیر دانشگاهی ما در جهت جبران چنین کمبودی به تألیف و ترجمه آثارمتنوع دراین حوزه پرداخته اند.آثاری که هرچند ممکن است کاملا بی عیب و نقص به نظر نرسنداماکمابیش از روش و متد صحیح علمی برخوردار اند.

دراین یادداشت صرفا پنج اثرپژوهشی قابل اعتنا که هرکدام درنوع خود ارزش های علمی وروش شناختی ویژه دارندومی توانند آغازگر و جریان ساز باشند معرفی کرده ام .گفتنی است در این گزارش صرفا به آثارتألیف یا منتشر شده ی یکی دودهه‌ی اخیر توجه کرده ام وآثارقدیم تر را هرچند همچنان معتبر وارزشمند درنظر نگرفته ام .

1.        ادوارشعرفارسی از مشروطیت تاسقوط سلطنت . محمدرضاشفیعی کدکنی .سخن:1380 

 این کتاب کوچک و جمع و جور ،آنطور که در مقدمه آن آمده درس گفتارهای استادشفیعی کدکنی در کلاس های درس دانشکده ادبیات است که در فاصله‌ی زمانی قریب به ده سال (از 1349-1358 )به صورت شفاهی بیان شده است . کتاب حول سه محور کلی تاریخ ادبیات ،نقدادبی و سبک شناسی  تدوین شده است .دراین کتاب استاد شفیعی درکنار مروراجمالی تاریخ شعرمعاصر از مشروطه تا سقوط سلطنت ، دیدگاه های تحلیلی خاص خودرا به مناسبت ارائه داده است و گاه پیرامون سبک، دوره یا شخص خاصی داوری های دقیق و سنجیده داشته اند.در بخش دیگر کتاب استاد با ترسیم نمودارشعرفارسی براساس محورهای چهارگانه شعر که خود تعریف نموده اند زیبایی های هنری، پشتوانه فرهنگی ، عاطفه و نفوذدرجامعه به نقد و تحلیل اشعارکلاسیک و معاصر فارسی پرداخته اند که ازاین جهت الگوی مناسبی از نقد عملی مبتنی بر روش علمی ارائه داده اند

ادوارشعرفارسی کتابی است که به تعبیر خود استاد بیشتر جنبه تعلیمی و آموزشی دارد و از« انشابافی و نقدروزنامگی وگزاره های عاطفی و نقدتأثری » خالی است .

 

   2- طلیعه‌ی تجدد در شعرفارسی .احمدکریمی حکاک.ترجمه مسعودجعفری .مروارید1384:

طلیعه‌ی تجدد در شعرفارسی روندتکامل نظری و عملی در شعرفارسی از نیمه دوم سده‌ی نوزدهم تانیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم میلادی براساس گزینش و تحلیل و طبقه بندی برخی از آثارادبی وانتقادی است .این کتاب که دکترمسعودجعفری آن را از انگلیسی به فارسی روان و خوشخوانی ترجمه کرده است ،به تعبیر دکترحق شناس ازلحاظ روش وشیوه ی تحقیق راهگشا و روشنگراست .دکترکریمی حکاک کتاب خود را بر اساس نظریه‌ی ادبی میخائیل باختین ویوری لوتمان دوتن از نظریه پردازان مهم نقدادبی بناکرده است . وی در تحلیل آثارادبی موردنظر خود تأثیر فضای اجتماعی خاص هردوره را برآن آثاردرنظرداشته است .ایشان در مقدمه مفصل کتاب خود به شرح و تبیین آراء نظری باختین و لوتمان پرداخته و در فصول آتی به تطبیق این نظریه ها با آثارادبی موردبحث خود پرداخته است .ازنظردکتر جعفری مترجم کتاب ،مهم ترین حرفی که مؤلف در این کتاب آورده است این است که :« نظام ادبی وشعرفارسی یک نظام است که با نظام اجتماع ،مذهب ،سیاست ، زبان فارسی ونظام ادبی قدیم مرتب درحال داد و ستد خواهد بود .وداعیه کریمی حکاک این است که می خواهد منطق تحول و نوشدن شعر را بااین نظریه (نظریه باختین ) تبیین کند.

3.       سنت ونوآوری در شعرمعاصر.قیصرامین پور.علمی و فرهنگی :1383

قیصرامین پور علاوه بر کارشاعری دواثر تحقیقی نیز در زمینه‌ی شعر منتشر کرده است .«شعروکودکی » و « سنت و نوآوری در شعرمعاصر» که دومی مستقیما به شعرمعاصر فارسی مربوط است .این کتاب پژوهشی پیرامون مهم ترین دغدغه‌ی فکری امین پور هم به عنوان شاعرازیک سو و هم محقق و معلم ادبیات ازسویی دیگر یعنی رویارویی سنت و مدرنیته محسوب می شود و سخنی گزافه نخواهد بود اگر این کتاب را به تعبیر دکتر فتوحی « محصول ایدئولوژی» قیصر در باب شعر وادبیات به حساب بیاوریم .عمده تلاش قیصر امین پور در این کتاب نه حل تضاد میان سنت و مدرنیته که رسیدن به نوعی تعادل میان دوقطب دیالکتیک کهنه و نودر ادبیات است .اوبا نشان دادن وجوه گوناگون سنت و تبیین مفهوم نواوری و شاخصه های مدرنیسم ، جدال نافرجام سنت گرایان ناآگاه و مدرنیست های متوهم را به نقد می کشد وبا طرح مفهوم به ظاهر شاعرانه « سنت نوآوری » راه حل را در گریز از سنت به سنت می داند .یعنی نوآوری درون سنت .

این اثر با نگاهی دقیق وموشکافانه به تاریخ ادبیات معاصر وپرداختن به وجوه تقریبا مغفول از ادبیات صدساله اخیر نگاهی نو به مقوله تاریخ ادبیات نویسی وتحلیل ادبیات ، ارائه می کند .

 

4.       بلاغت تصویر.محمودفتوحی.سخن :1386

برخلاف چند کتاب قبلی ، موضوع کتاب بلاغت تصویر مستقیما ادبیات معاصر نیست . چرا که این کتاب در حوزه‌ی دانش ها و فنون ادبی تقسیم بندی می شود .اما دلیل ما در معرفی این کتاب در اینجا ،وجود معیارها و چهارچوب های نظری دقیق علمی دراین کتاب است که به صورت منظم وکاربردی در حوزه‌ی صورخیال ،سبک شناسی ،مکتب های ادبی نقد وتحلیل آثارادبی در اختیار خواننده قرار داده شده است .این کتاب هم از نظرداشتن روش ومتدعلمی و هم از جهت دقت وصحت و همچنین نوآوری در نظریه ازجمله کتاب های جریان سازدر زمینه‌ی بلاغت درادبیات معاصرفارسی خواهد بود .مؤلف دراین کتاب کوشش کرده است تا با مدد نظریه های بلاغی ، تجربه های خیال در شعر راصورت بندی کرده و تجربه های شاعرانه را از منظر تحول خیال وادراک زیبایی شناختی بررسی کند .نویسنده همچنین با کاربست مناسب مفاهیم نظری در متن های مختلف ادبی وارائه‌ی روش عملی جهت کاربردی کردن این مفاهیم، گام مؤثری در تبیین الگوهای نقدروشمند برداشته است .دراینجا خواننده برای نخستین بار حجم وسیعی از مفاهیم ادبی وبلاغی سنتی و نوین را در ساختاری منسجم وروشی علمی به صورت روشن ، دقیق وصریح مطالعه می کند .نثر شیوا و سالم کتاب که کاملا ازتأثیر نثر بیمارگونه ترجمه های متداول وانشابافی های ملال اوروتکراری به دوراست وحجم وسیع اصطلاحات فنی و تخصصی آن را به شائبه فضل فروشی وفرنگی مآبی نیالوده است ، سهم مهمی در موفقیت این کتاب ارزشمند خواهد داشت .

5.       خانه ام ابری است .تقی پورنامداریان . سروش :1377

 کاری که دکترپورنامداریان درکتاب «‌خانه ام ابری است » انجام داده است تنها یک زندگی نلمه صرف یا تاریخ ادبیات نویسی به معنی سنتی ان نیست ،بلکه کتابی است که می توان از خلال مباحث آن برخی تئوری ها ونظریه های ادبی جدید را درباب ماهیت شعر، تاریخ ادبیات نویسی ، نقدادبی وتحلیل یک اثر ادبی  به دست آورد .نویسنده با احاطه کامل برهرکدام از این مباحث ، وجوه متعدد کار نیما را بررسی کرده و نقش پیشگامی او را درتحول ادبی معاصر  به خوبی تبیین کرده است .پورنامداریان در کتاب خود اساس تجدد نیما را بر بنیاد سه پایۀ نوین که بر ویرانی سه پایۀ سنتی بنا شده، مستقر می داند؛ نیما با شکستن اصل تساوی وزن و تکرار منظم قوافی، قالب شعر کهن را ویران کرد، زبان ادبی را از اصل فصاحت و بلاغت رها نمود و اصل معنی رسانی را به معنی پوشی و تأویل پذیری دگرگون ساخت.. نویسنده در فصل پنجم از کتاب خود با طرح مقوله معنی در شعرسنتی ونیمایی براساس نظریات زبان شناسان بزرگ به خصوص یاکوبسن ، طرح منظم و دقیقی از فرایند دریافت معنی از شعر پیش چشم خواننده گشوده است که درجهت تحلیل آثارادبی خصوصا شعر نیمایی بسیار راهگشا است .در بخش هفتم نمونه های عملی کاربرد تئوری خود را درباب معنی در شعر به خوبی نشان داده است .اوبا تحلیل چند شعر موفق نیمایی شیوه ی مناسبی جهت تحلیل هایی از این نوع را آموزش داده است . هرچند این کتاب مربوط به تحلیل شعر نو است، اما آشنایی با مطالب آن توان تحلیل آثارادبی را بر اساس نظریه‌ی فرمالیسم و نظریه های زبانشناسیک در خواننده پدید میآورد و سنتهای شعری را از این دیدگاه مورد بررسی قرار میدهد.

 بر گرفته از وبلاگ خطی ز دلتنگی

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم مهر 1389ساعت 14:2  توسط آرش بهرامی کیا  | 

بزرگداشت محمد قهرمان برگزار شد

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، سهيل محمودي كه اجراي برنامه را برعهده داشت، از محمد قهرمان به‌عنوان چهره تراز اول ادبيات فارسي ياد كرد و گفت: قهرمان حضور كساني مانند اخوان ثالث، ‌محمدرضا شفيعي كدكني، ‌ملك‌الشعرا بهار، اميري فيروزكوهي و ‌نيما يوشيج را درك كرده است.
در ادامه اين مراسم، مشفق كاشاني به بيان خير مقدم كوتاهي اكتفا كرد و در شرح خاطرات خود با محمد قهرمان، گفت:‌ آشنايي من با قهرمان به سال‌هاي دهه 40 برمي‌گردد. هر وقت من به پابوس حضرت امام رضا(ع) مشرف مي‌شدم، در انجمني ادبي مي‌رفتم كه شاعران بزرگي در آن حضور داشتند. در آن نشست‌ها، با غزل‌هاي ناب او آشنا شدم و ارادتم به قهرمان از همان جا آغاز شد.
هم‌چنين مرتضي كاخي در سخناني بيان كرد:‌ هيچ انجمن ادبي را در خراسان تا كنون سراغ ندارم كه به اندازه عمر انجمن ادبي قهرمان باشد. تنها انجمن ادبي كه هر كسي هر نوع شعري را داشته باشد، بدون تعارف مي‌خواند و بررسي مي‌شود، انجمن قهرمان است كه به‌تنهايي 50 سال آن را اداره كرده است.
در ادامه اين مراسم، جمعي از شاعران جوان مانند عباس چشامي، ‌فاطمه سالاروند و اميرحسين نيك‌زاد از نشست‌هاي «حلقه مهر» كه در انجمن شاعران برگزار مي‌شود، به شعرخواني پرداختند.
سهيل محمودي نيز در ادامه اين مراسم به حضور خانواده مهدي اخوان ثالث،‌ قيصر امين‌پور، ملك‌الشعرا بهار و هم‌چنين كيوان ساكت در مراسم اشاره كرد و برنامه با اجراي آواز غزل‌هاي محمد قهرمان دنبال شد. در اين مراسم، ساعد باقري درباره تصحيح محمد قهرمان از ديوان صائب سخن گفت و اظهار كرد: قهرمان با پرهيز از هياهو، ‌مريدپروري و آنچه باب شده، با عشق به كار ادبيات دل بسته است. قهرمان عشق عميقي به زبان پارسي دارد و به مردم اين سرزمين علاقه فراوان دارد.
هم‌چنين فاطمه راكعي ــ مديرعامل خانه شاعران ــ دوبيتي كوتاهي به محمد قهرمان تقديم كرد. در ادامه مراسم بزرگداشت محمد قهرمان، امير مداح غزلي از اين شاعر را همراه گروه نوازندگانش اجرا كرد. در ادامه اين مراسم، مريم جعفري آذرماني، محمد جنتي و محمدرضا طاهري به شعرخواني پرداختند و سرانجام سهيل محمودي، محمد قهرمان را دعوت كرد و از حاضران خواست به احترام او برخيزند.
محمد قهرمان اظهار كرد: حرفي براي گفتن ندارم به‌جز تشكر و زبانم قاصر است از اين‌كه بتوانم سپاسگزار الطاف شما باشم. وي پس از اين سخنان كوتاه، غزلي را خواند. سپس با اصرار حاضران، غزل‌هاي ديگري را براي مخاطبان قرائت كرد.
پس از سخنان محمد قهرمان، با حضور ساعد باقري و مشفق كاشاني تابلوفرشي از چهره اين شاعر پيش‌كسوت كه توسط انجمن شاعران تهيه شده بود، به او تقديم شد. هنگام اهداي اين تابلوفرش، سهيل محمودي از محمد قهرمان به‌عنوان «يادگار شاعران ديار خراسان» ياد كرد. در پايان اين مراسم، ساعد باقري با همراهي ساز كيوان ساكت، شعري را كه محمدرضا شفيعي كدكني به محمد قهرمان تقديم كرده است، ‌اجرا كردند

+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم مهر 1389ساعت 20:11  توسط آرش بهرامی کیا  | 

کنفرانس بین المللی خواجه احمد یسوی و ادبیات عرفانی مشرق زمین

همايش علمي بين المللي «خواجه احمد يسوي و ادبيات عرفاني مشرق‌زمين» توسط آكادمي علوم تركمنستان در روزهاي  22 – 23 سپتامبر سال 2010 (31 شهريور و1 مهر سال 1389)  برگزار گردید.

از ایران من و آقای شاهجویی در این کنفرانس شرکت کرده بودیم.نظم و انظباط برگزار کنندگان همایش قابل تحسین بود.

برای مشاهده چکیده  مقاله بروید به ادامه مطلب در صفحه بعد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم مهر 1389ساعت 13:11  توسط آرش بهرامی کیا  |